zaterdag 2 juni 2012

Het geweven woord

Toen ik de titel door gekregen had van de tentoonstelling in september kon ik me er niets bij voorstellen " Het geweven woord"
Ik heb nu een paar stukken kunnen bewonderen die aanwezig gaan zijn en alles valt in zijn plooi. Nooit gedacht dat een stadsgenoot zoveel unieke stukken thuis zou hebben.
Deze tentoonstelling gaat vooral laten zien hoe de mensen communiseren via textiel. Veel volkeren hebben geen geschreven taal maar wel veel symbolen.
Dreams of empire, japanse propaganda textiel zal voor de eerste keer in Europa te zien zijn
http://marcusonandhall.com/.
Een 60 tal mola's uit de collectie van Alain Becker en Mommens.

Deze mola heb ik voor de moment "thuis" liggen om te zien of we hem kunnen gebruiken voor de affiche De kerkelijke gewaden van de Heilig hart kerk te Turnhout zullen er ook zijn en natuurlijk een collectie kant.
Voorts zeer veel textiel uit Congo, kenté panjes , shoowa motieven uit het Kuba rijk en nog veel meer.
Hilde Van Braeckel is zo lief geweest om ook enkele stukken uit haar collectie te tonen.
Deze angisa is uit het begin van vorige eeuw. Er zal een demonstratie gegeven worden hoe ze te vouwen want ook door het verschillend vouwwerk kan men laten zien wie men was, waar men bij hoorde en nog veel meer.
Ik ga iedereen op de hoogte houden van de vorderingen. Er is nog veel werk aan de winkel om alles tot een geheel te brengen maar hou alvast een datum vrij in september!!!

2 opmerkingen: